You are using an outdated web browser. As such, this site will not look as it does on newer browsers.
Please consider upgrading your web browser, to a newer version. Thank you.

 
descriptive text
 
Wyjście na peron

Powrót na stronę główną

Powrót do wykazu stacji
phantom.gif
Stacja Wrocław Wąskotorowy
Dawne nazwy stacji:
Breslau Personenbahnhof  (1899r.)
Breslau Kleinbahnhof  (19??r.)
Wrocław Wąskotorowy  (1945r.)
Okres funkcjonowania:
(03.01.1899r. - 15.12.1950r.)
Obecny status obiektu:
Budynek wykorzystywany przez Klub Inteligencji Katolickiej.

     Budynek stacyjny przy Placu Staszica zbudowano wg. projektu Karla Klimm'a w 1898r. Tu z widocznym w głębi Kościołem Św. Bonifacego (Bonifaciuskirche). Oba budynki istnieją do dzisiaj. (Zdjęcia z przełomu lat 1900-1930).


     Protestancki Kościół Odkupiciela (Erlöser Kirche), który znajdował się dawniej na Placu Staszica (Rossplatz), dokładnie po przeciwległej stronie Dworca Wąskotorowego. Niestety kościół ten nie przetrwał wojny, a nowe władze miasta, prawdopodobnie ze względu na bliskość Kościoła Św. Bonifacego (Bonifaciuskirche), nie zdecydowały się na jego odbudowę. Ruiny tej protestanckiej świątyni, do końca lat czterdziestych, zostały doszczętnie rozebrane. Obecnie w miejscu tym stoi Supersam Społem PSS 'Północ'.

     Sesja zdjęciowa parowozu nr 5 (Krauss & Co., Linz, nr fabr. 3763/1898, po 1945r. określany jako Txb1-1202) na ul. Pomorskiej (Rosenthalerstraße), wykonana przez C. Bellingrodta dnia 9.06.1936r.

        Sesja zdjęciowa dla prasy z 1942r., tym razem dokumentująca moment przyjazdu oraz odjazdu pociągu
z Wrocławskiego Dworca Wąskotorowego w kierunku Trzebnicy (Trebnitz).

Zdjęcie z miejsca wypadku na ul. Pomorskiej z 1941r. oraz z tego samego miejsca ponad 36 lat później...

Dworzec Wąskotorowy obecnie - 8 styczeń 2005r. Widok od strony dawnego Kościoła Odkupiciela...

...oraz od strony ul. Biskupa Tomasza Pierwszego i pl. Strzeleckiego.
     18 lipca 1979r. dworzec wpisano do rejestru zabytków pod nr. 403/Wm. W latach 1983-86 dokonano jego odrestaurowania i rozbudowania wg. projektu W.i T. Kononowiczów. W niezmienionej postaci istnieje do dzisiaj...



Zostaw Swój Komentarz...

pafawag napisał(a) dnia 2007.05.09 o godz. 20:16:
W niedzielę 27 maja, 40. rocznica rozebrana odcinka Wrocław pl. Staszica - Trzebnica Gaj.

Lolek napisał(a) dnia 2005.02.16 o godz. 16:13:
Świetne zdjęcia. Szkoda, że ta ciuchcia już nie istnieje. Byłaby to niezła ciekawostka i atrakcja turystyczna dla miasta. Dodatkowo pomogłaby takim miasteczkom jak Trzebnica, Prusice czy Milicz w pozyskaniu turystów... ech.

bata napisał(a) dnia 2005.06.19 o godz. 16:44:
Czy wszystko co fajne musiało zostać zniszczone? Kapitalne zdjęcia. Przeglądam tą i podobne strony i poznaje Wrocław na nowo!!!

Misior napisał(a) dnia 2007.05.03 o godz. 22:48:
Kurka wodna... Rok przed moim urodzeniem...
Nie mieli nic innego do roboty, tylko musieli zlikwidować coś naprawdę fajnego.

Miś napisał(a) dnia 2007.01.26 o godz. 22:32:
Zauważyłem błąd w oznaczeniu parowozu nr 5 przy Breslau Kleinbahnhof - powinno być Tyb1-1202, bo "x" znaczy cztery osie napędne, a on miał przecież "y" - trzy osie napędne.

Tomcio napisał(a) dnia 2007.02.21 o godz. 10:36:
Oznaczenie Txb1, choć nieprawidłowe, było oficjalnie stosowane dla tych parowozów. Taki jest fakt historyczny. Jak widać, nie wszystko na PKP odbywało się zgodnie z instrukcjami, zwłaszcza krótko po wojnie...

Miś napisał(a) dnia 2006.10.02 o godz. 14:26:
W tym dworcu powinno się urządzić Muzeum Wrocławskiej Kolei Wąskotorowej. Mogłyby być odtworzone tory stacyjne,, ustawiony jakiś wagon, może nawet parowozik...:-)

ganz4 napisał(a) dnia 2006.06.09 o godz. 11:12:
łza się kręci w oku, gdy uświadamiamy sobie, że tej kolejki nie ma...
Strona WWW autora wpisu: http://mokrzanska.cba.pl

Tomcio napisał(a) dnia 2006.06.14 o godz. 18:38:
To prawda. Stąd mój pomysł stworzenia niniejszej strony, która upamiętni lata jej świetności.

Jerzy napisał(a) dnia 2006.04.06 o godz. 20:52:
Bardzo ciekawy i piękny zabytek,niech się zachowa dla pokoleń!
Turysta.

Piotr Pilch napisał(a) dnia 2006.03.10 o godz. 19:51:
Strona super, jest to swego rodzaju poszerzenie tematu nadodrza i kolei z nim zwiazanych,tak ze pozdrawiam bratnia strone o wąskich torach i zapraszam do wspołpracy
Strona WWW autora wpisu: http://www.nadodrze.prv.pl

Anna napisał(a) dnia 2005.11.19 o godz. 20:19:
Bardzo się cieszę, że trafiłam na tę stronę! Pasjonuję się przeszłością W-wia i - jako nauczycielka - jestem pomysłodawczynią konkursu dla szkół średnich pt. "Turniej wiedzy o Przedmieściu Odrzańskim". A przecież "Wesoły Trzebniczanin" tu jeździł. Brawo!

Adam napisał(a) dnia 2006.01.06 o godz. 02:12:
Jak ja się cieszę, że trafilem na tę stronę. Wielka szkoda, że ta kolejka nie dożyla naszych czasów. Często bym nią jeździl, zamiast gnieździć się w blachosmrodzie (samochód, autobus). Dzisiaj zapewne na tej kolejce jeździlaby Lxd2 + bxhpi lub Mbxd2.

Goliat napisał(a) dnia 2005.06.26 o godz. 21:31:
Jestem po wrażeniem, tym bardziej, że mieszkałem w tych okolicach 24 lata i "łza się w oku kręci"